سه شخصیت، سه بیماری، سه هنر، سه قدرت | نگاهی به مستند شانه‌ی شیر

مستند بلند ریبیژها سه روایت موازی از سه شخصیت است که درگیر بیماری خویش‌اند. اولی متعلق به گراهام شارپ خواننده و آهنگساز است. روایت او با صدای گوش­‌خراشی شبیه به زنگی ممتد آغاز می­‌شود و ادامه می­‌یابد. گراهام در فضای مه­‌آلود دشت پیش می­‌رود و برایمان از چیزی حرف می­‌زند که سه سال­ و نیم پیش شروع شده است. دومی متعلق به آلیس است؛ زنی سرخ‌­پوش که در میان تاریکی و تابش جهت­‌دار نور ایستاده است. او از ثبت تصاویر برایمان می­‌گوید، از تماشا، از عدم تماشا. سومی کتی است. او با هیبتی درشت و تقریبا مردانه برایمان از سال­‌های آخر تحصیلش در رشته­‌ی هنر و رهایی ناگهانی آن به قصد تنوع و حضور در ارتش می­گوید.

پس از شنیدن زحمتی که گراهام برای تشکیل گروهش و شناخته شدن آن کشیده، متوجه می­‌شویم که او به بیماری زنگ گوش دچار شده و حالا چیزی که تمام زندگی‌­اش بوده، به او آرامش نمی­‌دهد و گاهی نباید به آن نزدیک شود. او اما نتوانسته موسیقی را رها کند. کنار نواختن­‌های گاه ­به­ گاهش، جشنواره­‌ی راک­اندرولی را راه انداخته که حسابی اعتبار کسب کرده است. آلیس نیز شرح می­‌دهد که به­ آهستگی بینایی­‌اش بخاطر یک اختلال ژنی از دست می­‌رود. رنگ آبی اولین طیف رنگی است که دیده نمی­‌شود و قرمز آخرین‌شان. او نیز عکاسی را رها نمی­‌کند. به انجمن عکاسان نابینا می­‌پیوندد. سفر می­ک‌ند در پی مشاهده به گونه‌­ای دیگر. کتی از مبارزه‌­ی بوکسش می­‌گوید؛ مبارزه­‌ای که زندگی­‌اش را به دو بخش قبل و بعد از خودش تقسیم کرد و بعدها الهام­‌بخش فیلم عزیز میلیون دلاری شد. طی آن بخش اعظمی از حافظه­‌اش آسیب می­‌بیند و او باید مثل یک کودک همه چیز را از نو بیاموزد حتی راه رفتن. کمی بعد به نقاشی و مجسمه­‌سازی روی می­‌آورد و هیولاهایی که خیال می­‌کند از زمان کار در ارتش در ذهنش خانه کرده­‌اند، بیرون می­‌ریزد. هر سه روایت بسته به محتوای خود ساختاری مناسب و کارآمد دارند. به­ نحوی که تأثیر گفته­‌ها را دو چندان می­‌کنند و باعث ملموس شدنشان می­‌گردند.

خلاصه

نگاهی به مستند شانه‌ی شیر ساخته‌ی رینیسه ریبیژ و پاتریک ریبیژ
8

خیلی خوب

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهایی که باید پر شوند با علامت * نشانگذاری شده‌اند.

شما می‌توانید از این تگ‌های HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

ورود

پسورد را فراموش کرده‌ام

ورود

ثبت نام